|
Na diagramie z lewej są dwie czarne grupy: jedna w lewym górnym rogu, druga na prawym brzegu. Obie zawierają po 9 miejsc, lub 9 punktów. Biała grupa w centrum ma także 9 punktów. Miejsca całkowicie otoczone przez kamienie tego samego koloru nazywamy terytorium. Terytorium każdej z trzech grup wynosi teraz 9 punktów. Policzmy, ile kamieni potrzeba do otoczenia terytorium.
Dlatego na początku gry obie strony próbują zdobyć rogi planszy. Zagrania w centrum są rzadko spotykane. |
|
Wpierw przeciwnicy zajmują pozycje w pobliżu dwóch rogów.
Miejsce położenia pierwszego kamienia czarnych nazywamy punktem 3-3 ( lub san-san), gdyż znajduje się na przecięciu 3 linii pionowej z 3 poziomą licząc od strony rogu. Ten ruch stwarza pozycję gwarantującą utrzymanie rogu. W następnym ruchu białe również grają w punkt 3-3. Miejsce następnego czarnego kamienia jest zwane punktem 4-4 ( lub hoshi) Miejsce to jest oznaczone małym czarnym kółkiem. Ten kamień otacza większe pole w rogu niż zagrany w punkt 3-3. Jednak zdecydowanie łatwiej go zaatakować, ponieważ pomiędzy nim, a brzegiem planszy jest dużo pól. Czwarty ruch białych jest również popularny. Oczywiście możesz zagrać w dowolne miejce na planszy, jeżeli ruch nie jest zabroniony. Jednak naturalny przebieg gry to z rogów ku brzegom, ewentualnie do centrum. |
Pomimo że rogi to najlepsze miejsca do zdobycia terytorium, niewskazane są ruchy takie jak M2 lub N1, ponieważ ich oddziaływanie jest zbyt małe.