Jak zacząć?

Zasady gry

Bardzo skutecznym sposobem na poznanie zasad Go oraz na zdobycie podstawowej wiedzy o strategii i taktyce Go jest rozwiązanie interaktywnego kursu Go. Składa się on z ponad dwudziestu krótkich lekcji stopniowo wprowadzajacych do gry.

Inna możliwość, którą polecamy szczególnie, to odwiedzenie jednego z klubów rozsianych po Polsce. Szczegółowe informacje znajdziesz w menu 'Kluby' po lewej stronie.

Pierwsza gra

W przypadku skorzystałeś z propozycji nauki gry w klubie, pierwszą grę masz już zapewne za sobą, w przeciwnym razie...

Jeśli znasz osobę która też chce grać możesz zakupić zestaw do gry przez internet:

... lub odwiedzić jedno z miejsc zaznaczonych na mapie.

W internecie, do gry na małej planszy nadaje się głównie kurnik.pl, trzeba być jednak gotowym na wielu graczy nie znających w ogóle zasad. Inna możliwość to KGS na którym nie ma co prawda tylu otwartych gier na małe plansze, jednak zawsze można poprosić kogoś silniejszego o lekcję.

Zapraszamy do korzystania i zapisywania się na listę graczy początkujących. Powstała ona właśnie z myślą o ułatwieniu znalezienia sobie przeciwnika do gry.

Programy do gry z komputerem:

Ciągle mnie zabijają!

Być może granie na małej planszy ze znajomymi lub rozegranie raz na jakiś czas partyjki w internecie daje Ci wystarczająco satysfakcji, jednak, jeśli jest inaczej, być może przyszedł czas by przyswoić sobie nieco teorii. Wbrew pozorom nie jest to nudne - postępy przyjdą bardzo szybko i z pewnością wzrośnie twoja satysfakcja z gry.

Strony:

Nie samym graniem...

W ramach odpoczynku od nauki gry proponuję zapoznać się kilkoma informacjami o Go w Polsce i na świecie.

Organizacją reprezentującą Polskę jest Polskie Stowarzyszenie Go (PSG), którego stronę znajdziecie tutaj.

Najważniejsze inicjatywy tworzone przez PSG:

  • organizacja Ligi Mistrzostw Polski
  • organizacja innych turniejów o randze mistrzowskiej
  • biblioteka
  • organizacja cyklu GP PSG
  • wysyłanie reprezentacji na turnieje międzynarodowe

Oficjalną polską listą rankingową jest tzw. "grabolka" prowadzona była przez Krzysztofa Grabowskiego do końca 2009 roku. W sumie po ponad 20 lat. By znaleźć się na wspomnianej liście wystarczy wziąć udział w jednym z turniejów rozgrywanych w wielu miastach. Aktualną listę planowanych turniejów oraz sporo innych informacji można znaleźć na go-wiki.

Nie można nie tutaj nie wspomnieć o letniej szkole go (LSG) . Można byłoby napisać o niej książkę, a i tak byłoby za mało. W skrócie, jest to ponad dwutygodniowa impreza w pięknej i spokojnej okolicy którą odwiedza ponad 100 graczy z całej Polski. Jeśli grasz w Go, po prostu musisz tam pojechać. Na oficjalnej stronie możecie zapoznać się z planem. 

Od 2009 roku dużym zainteresowaniem wśród graczy cieszy się Internetowa Liga Młodych Mistrzów - w skrócie iLMM. Jest to liga dla osób do 26 roku życia.

Gdy plansza jest raz za mała...

Jeśli opanowaliście podstawy a w szczególności żywe i martwe kształty, przyszedł czas na planszę średnią czyli 13x13. Naprawdę warto przejść ten etap zanim zaczniecie rozgrywki na dużej planszy. Pozwoli on Wam na zaznajomienie się z podstawowymi założeniami strategii gry oraz prostszymi sekwencjami w rogu (joseki). Do poprzednich materiałów do nauki gry warto dołączyć doskonałą stronę z problemami, mianowicie goproblems.com. Na początek proponuję problemy dla graczy 30-20 kyu.

Jeśli rozegraliście już kilkaset partii na małej i średniej planszy, "trzynastka" stała się również zbyt mała i macie już dość ciągłej gry na kurniku to przyszedł czas na grę na planszy 19x19. Teraz tak naprawdę zacznie się gra w Go.

Poniżej kilka serwerów (tutaj krótki ich opis), a o tym dlaczego przegrywamy i jak najszybciej to zmienić w następnym rozdziale.

...a raz za duża

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po kilku grach zupełnie nie wiesz dlaczego przegrywasz, skoro udało Ci się zbić przeciwnikowi tyle kamieni. Jeśli na dodatek nie wiesz dlaczego czasami wygrywasz to tym bardziej czytaj dalej.

Strategia gry na dużej planszy różni się znacznie od tej z małej. Bardzo duże znaczenie ma gra w początkowej fazie gry (fuseki) a także stosowanie się do kilku praktycznie niezmiennych zasad dobrej gry. Na początku przygody (później są one wciąż jak najbardziej aktualne) na dużej planszy są dwie metody osiągnięcia szybkich postępów. Pierwsza to omawianie twoich partii przez silniejszych graczy.

Tu jest kilka możliwości:

  • omawianie gier (na żywo czy internetowych) w klubie
  • na jednym serwerów do gry; znakomicie nadaje się do tego KGS - jeśli poprosicie w polskim pokoju o omówienie gry, prawie na pewno ktoś Wam pomoże.
  • darmowa rejestracja na stronie http://gtl.xmp.net/, na którą możesz wysyłać swoje partie do omówiena przez silniejszych graczy

Druga metoda, która znakomicie uzupełnia się z pierwszą to oczywiście... czytanie książek goistycznych. Jakość i świadomość gry po przeczytaniu książek o podstawach wzrastają niepomiernie. Warto dodać, że nawet gracze dan potrafią popełniać szkolne błędy, a których z pewnością uniknęliby czytając niektóre z poniższych pozycji.

  • Od amatora do zawodowca
  • Second book of Go
  • Opening theory make easy - znakomite wprowadzenie do teorii początkowej fazy gry