Jeżeli biały zagra tutaj cięcie w F6, dwa czarne kamienie znajdą się w niebezpieczeństwie.
Dlatego czarny powinien zagrać ruch ubezpieczający przed cięciem.
Jest to ruch łączący.
Tutaj, po F6, czarny mocno łączy swoje kamienie.
Jest to twarde łączenie. Biały nie bedzie miał już możliwości ich przecięcia.
Biały może oczywiście zagrać F6, jednak zostałby od razu zabity ruchem w F5.
Spróbuj proszę grając na planszy przeanalizować to samemu.
Kamienie są zatem wirtualnie połączone.
Luźny rodzaj połączenia jest nieco bardziej rozciągnięty niż połączenie twarde.
Jeżeli wiesz kiedy zagrać we właściwym miejscu luźne łączenie, nie będziesz już długo początkującym.
Na powyższym diagramie kamienie czarnego mają dwa miejsca cięcia - w E5 i F4.
Wydaje się, że któryś z nich będzie przecięty...
Istnieje jednak ruch, który chroni obydwa miejsca cięcia jednocześnie!
Zobacz proszę ruch w F5.
Teraz białe nie mogą grać ani E5, ani F4.
Stało się tak, ponieważ F5 łączy luźnym połączeniem oba miejsca jednocześnie.