Zasady

Zasady ogólne

  1. Liga składa się z grup. Jednej na poziomie A, oraz dwóch na poziomie niżej - B. W każdej grupie uczestniczy ośmiu graczy.
  2. Gracze w każdej grupie walczą o zajęcie jak najwyższego miejsca w rozgrywkach podzielonych na rundy.
  3. Runda trwa kalendarzowy miesiąc.
  4. Gry danej rundy można rozgrywać tylko i wyłącznie w trakcie trwania rundy. Gry rozegrane przed rozpoczęciem rundy lub po jej zakończeniu, nie będą zaliczone do ligi.
  5. Każdy z uczestników ligi indywidualnie umawia się na grę ze swoimi przeciwnikami w grupie. Datę i godzinę umówionej gry zgłaszamy nickowi LigaGoArt.
  6. Gry rozgrywamy w Polskim Pokoju na serwerze KGS.
  7. Ustawienia i zasady gier:
    1. Gry równe wg zasad japońskich (losowanie koloru za każdym razem) przy komi = 6,5 pkt,
    2. Czas na grę wynosi minimum 30 min. czasu podstawowego + 3×30 sek. byo-yomi. Gracze mają prawo dowolnie zwiększyć ten czas w swoich grach, lub zagrać bez limitu czasowego,
    3. Aby gra została zaliczona do ligi, na początku gry gracze muszą wpisać formułę „LigaGoArt” (bez spacji, jednym ciągiem). Wielkość liter nie ma znaczenia,
    4. Gry nie mogą być prywatne, ale gracze mogą się zgodzić na grę rankingową,
    5. Można dodawać czas przeciwnikowi,
    6. Cofać ruchy można tylko w przypadku oczywistego missclicka.
  8. Z każdym graczem możemy rozegrać tylko jedną grę.
  9. Aby nie zostać wyrzuconym z ligi należy rozegrać co najmniej 4 gry.
  10. Za zwycięstwo gracz otrzymuje 2 punkty.
  11. Za rozegranie gry i przegraną gracz otrzymuje 1 punkt.
  12. Za nierozegranie gry lub przegraną przez walkower, gracz otrzymuje 0 punktów.
  13. Wynik gry zostanie automatycznie zapisany w tabeli. Wynik gry zgłaszamy tylko wtedy gdy system automatyczny nawali, co oznacza, że na stronie nie widnieje informacja o pojedynku po 24h od momentu rozegrania partii.
  14. Tie-breakery (w kolejności): liczba punktów, SODOS, liczba rozegranych gier, bezpośredni pojedynek. 
  15. Jeżeli zawodnik Z1 nie stawi się na umówioną grę zawodnikiem Z2 , zostanie zastosowana zasada opóźnionego walkowera, co oznacza:
    • jeśli do końca rundy nie odbędzie się pojedynek pomiędzy tymi graczami, zostanie przypisane zwycięstwo przez walkower uczestnikowi Z2,
    • jeśli gracze Z1 i Z2 rozegrają grę do końca rundy, gra uznana jest jako rozegrana w normalnym trybie.
  16. Jeśli gracz Z1 po raz kolejny w czasie rundy nie przyjdzie na umówioną grę z zawodnikiem Z2, zawodnikowi Z2 natychmiastowo zostanie przyznane zwycięstwo przez walkower.
  17. Jeśli zawodnik Z1 nie przyjdzie na umówioną grę z zawodnikiem Z2, a następnie zawodnik Z2 nie przyjdzie na umówioną grę z zawodnikiem Z1, uznajemy, że gracze są siebie warci i nie robimy z tym absolutnie nic.
  18. W przypadku łamania obowiązujących zasad oraz zagrań łamiących zasady uczciwej konkurencji gracze mogą zostać ukarani stratą punktów, a w ostateczności także dyskwalifikacją z rozgrywek.
  19. Oragnizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany niniejszego regulaminu. Informacje o wszystkich zmianach będą  umieszczane w wiadomościach na portalu.
  20. Wszelkie nieopisane w niniejszym regulaminie zdarzenia wynikłe w czasie rundy, będą rozstrzygane indywidualnie - należy kontaktować się z opiekunami ligi, najlepiej na KGS – nick LigaGoArt.
  21. Zasady szczególne dla grupy A

  22. Zawodnicy zajmujący na koniec rundy miejsca 7 i 8, zostają zdegradowani do grup B (losowo wybranych).
  23. Zawodnicy walczą o kwartalną nagrodę w postaci wejścia do korean-style insei league.
    1. Proces walki o kwartalną nagrodę trwa 3 miesiące. Każdego miesiąca gracz dostaje punkty za zdobytą pozycję w lidze.
    2. System punktacji:
      1. miejsce 2. miejsce 3. miejsce 4. miejsce 5. miejsce 6. miejsce 7. miejsce 8. miejsce
      9 pkt 6 pkt 4 pkt 3 pkt 2 pkt 1 pkt 0 pkt 0 pkt
    3. Nagrodę kwartalną wygrywa gracz z największą liczbą punktów. Po wygranej jego punkty resetują się do zera.
    4. W przypadku remisu o zwycięzcy zadecyduje dogrywka.
    5. Zdobyte punkty ważne są 6 miesięcy. Nie liczymy miesięcy w których liga się nie odbyła.
    6. Gracz nie dostaje żadnych kar punktowych za spadek do grupy B lub wypadnięcie z ligi
    7. W przypadku zajęcia miejsca punktowanego i nie rozegrania 4 gier gracz nie dostaje żadnych punktów.
  24. Zawodnicy walczą o komentarze od silnych danowców.
  25. Zasady szczególne dla grup B

  26. Zawodnicy zajmujący na koniec rundy miejsca 1 awansują do grupy A.
  27. Jeśli z grupy A spadły więcej niż 2 osoby to do grupy A awansują kolejne miejsca z grup B.
  28. Zawodnicy zajmujący na koniec rundy miejsca 7 i 8 kończą uczestnictwo w lidze (i zapisują się ponownie do eliminacji).
  29. Zawodnicy walczą o komentarze od silnych danowców.
  30. Zawodnicy z grupy B1 którzy uplasowali się na parzystym miejscu pod koniec miesiąca zostają zamieni z graczami z grupy B2 którzy również zajęli parzyste miesce. W ten sposób umożliwiamy grę z większą liczbą nowych graczy.

Zasady przyznawania komentarzy

Zawodnicy walczą o comiesięczną nagrodę w postaci komentarzy od polskich wysokich danowców.

  1. Wszystkie komentarze będą dostępne publicznie w bazie komentarzy na stronie GoArt.
  2. Można wybrać jeden komentarz spośród osób widniejących na stronie z nagrodami.
  3. W pierwszej kolejności prawo do wyboru komentatora ma zwycięzca ligi, czyli grupy A. Potem kolejno 2 miejsce, 3 miejsce, aż do 6 miejsca w grupie A.
  4. Następnie zwycięzcy grup B. Tutaj następujące breakery SODOS, ranking PSG (GoR), losowanie.
  5. Potem 7 i 8 miejsce grupy A.
  6. Później kolejno 2 miejsce, 3 miejsce, aż do 6 miejsca w grupie B. Tutaj następujące breakery SODOS, ranking PSG (GoR), losowanie.
  7. Gracz który nie rozegrał żadnej gry w grupie nie otrzymuje nagrody.
  8. Lista graczy według kolejności wyboru komentarzy będzie udostępniona na stronie ligi razem z listą dostępnych komentatorów.
  9. Na liście sukcesywnie obok nazw graczy będą pojawiać się wybrani przez nich komentatorzy.
  10. Powiadamiać o wyborze komentatora można tylko i wyłącznie wtedy, gdy wszyscy gracze z listy ponad twoim nickiem mają już przypisanego komentatora. Gdy mają obok swojego nicku nazwę komentatora to komentator jest do nich przypisany.
  11. O wyborze komentatora należy powiadomić Nick: „LigaGoArt”. Aby wybieranie szło sprawnie, po wysłaniu przypomnienia gracz ma 2 dni(do następnego dnia od wysłania przyponienia) na powiadomienie o wybranym komentatorze. Po 2 dniach prawo do wyboru ma również kolejny gracz na liście.
  12.  Grę należy przesłać w postaci sgf na adres jurkiewiczdawid@gmail.com.
  13. Przed wybraniem i wysłaniem gry należy przeczytaćPrzewodnik komentowanych graczy poniżej.
  14. Zawodnik ma prawo do wyboru dowolnej gry ligowej, którą chciałby dać do skomentowania.
  15. Zawodnik ma prawo zrezygnować z nagrody. Należy od tym powiadomić nick: „LigaGoArt” na KGS.
  16. Jeśli gracz nie zgłosi komentatora lub nie wyśle gry do końca miesiąca to nagroda przepada.

Przewodnik komentowanych graczy

Krótka tabela poglądowa jakie gry należy wysłać do komentarza, a jakich nie należy:

WysłamyNIE wysyłamy
Poważne gry, gdzie dużo myślałeś(aś) Gier do których się nie przyłożyłeś(aś), grałeś(aś) szybko
Gry z bliskim wynikiem lub ciężkie gry Gier które łatwo wygrałeś(aś)
Gry z walkami gdzie nie wiedziałeś(aś) co się działo Gier z walkami gdzie zniszczyłeś(aś) przeciwnika

Komentator jest silniejszym graczem od ciebie, co przekłada się na to że więcej wie o grze. To co komentator może tobie wskazać to twoje błędy lub kompletnie nowe idee.

Jeśli grałeś szybko i nie myślałeś zbyt wiele nad swoimi ruchami to czemu miałbyś zmuszać innych by poprawiali błędy które mógłbyś znaleźć sam gdybyś zainwestował trochę więcej czasu podczas gry. Dlatego proszę o stosowanie się do tych zasad i myślenie podczas gier. Należy mieć plan zawsze na kilka kolejnych ruchów!

Zanim wyślesz grę do skomentowania przejrzyj ją samodzielnie. Zadaj sobie pytanie czemu zagrałem akurat ten ruch? Co cię zaskoczyło, czego nie byłeś pewien. Spróbuj zrozumieć samodzielnie czemu to co zagrałeś dało dobry wynik lub przede wszystkim czemu dało zły wynik? Następnie umieść komentarze i pytania w pliku sgf, tak by komentator wiedział na co zwrócić większą uwagę, by wiedział co sprawiło ci problem, czego nie byłeś pewien itd.

Warto też byś przejrzał tę grę razem z przeciwnikiem. Jeśli zamierzasz dać tą grę do komentarza to najprawdopodobniej twój przeciwnik ma siłę zbliżoną do twojej lub znacznie wyższą. W ten sposób możesz rozwiać część wątpliwości i zwrócić uwagę na nowe rzeczy, które przyda się podsunąć pod nos komentatorowi.

Podsumowując im więcej dasz swoich komentarzy do pliku sgf tym lepiej.

UWAGA: Pamiętaj aby usunąć wszystkie niepotrzebne dialogi tak, aby plik sgf zawierał tylko twoje komentarze odnośnie gry.