Tengen

Ostatnio zainteresowałem się otwarciem w tengen. Znacie może jakąś stronę gdzie mógłbym znaleźć gry pro posortowane według pierwszych ruchów? Jeśli taka strona nie istnieje to byłbym wdzięczny za linki bezpośrednio do dobrych gier rozpoczętych od tengen. Chciałbym obejrzeć kilka gier rozpoczętych w ten sposób. Jeśli znacie jakieś ciekawe materiały o tym rozpoczęciu to chętnie bym się z nimi zapoznał.

Ruchem tym zainteresowałem się dlatego, że wydaje mi się świetnym pomysłem zarezerwować sobie wpływy w centrum w zamian za oddanie inicjatywy białym w fuseki. Dlatego chciałbym się dowiedzieć jak taki ruch grać, no i dlaczego się go nie gra skoro wydaje się być taki korzystny dla czarnych. Zdaje mi się, że powodem może być to, że czarny zamienia się z białymi miejscami, co się zdaje niekorzystne skoro to biały ma komi. Jednak po fuseki czarny raczej powinien znowu być o te około 5 moku do przodu z samego tytułu bycia czarnymi.

Z góry dzięki za pomoc : >

Tengen jest specyficzna taktyka, napewno nie nastawiona na robienie terytorium w centrum. Pamietaj o tym ze centrum jest z 4 stron odsloniete i najtrudniej je obronic, no i w koncu czemu sobie stawiac kamien w srodku terytorium? A taktyka na tengen to po prostu jedna wielka sieczke wszedzie trupy krew i w ogole. Mozesz sprawdzic strone fuseki.info, tam powinny byc gry z tengenem i ze wszystkimi innymi ruchami : ). Pamietaj o tym ze centrum jest z 4 stron odsloniete i najtrudniej je obronic.

albo fuseki.info jak wspomniał Nickless - z płatnym dostępem albo darmowy moyogostudio, przy czym fuseki.info daje dostęp mobilny a moyogo to kobyła na windows. Oba polecam do studiowania.

Fuseki.info dla ścisłości dostęp jest dwustopniowy - darmowy oraz płatny - też polecam spróbować ten pierwszy.
Kiedyś korzystałem bardzo dużo z gobase.org - jednak po wprowadzeniu przez nich najpierw limitów do 100 gier, a później ograniczeniu do płatnych kont... nie widziałem takiej potrzeby, żeby płacić za dostęp tym bardziej kiedy dawno już nie korzystałem z ich usług.
MoyoGo - to już bardzo zaawansowane i genialne narzędzie, niestety bardzo obciąża system.

Mniej zaawansowanym polecałbym opanować podstawy w myśl powiedzenia: "Najpierw naucz się stać, chodzić, biegać, (...) upadać i powstawać. Potem mogę nauczyć cię latać"
Bez solidnych podstaw - nawet najwspanialsze fuseki oparte o tengen będzie skazane na porażkę :)

Jednak zostawiając furtkę: jedną ze sławnych gier pro rozpoczynało otwarcie : sansan-hoshi-tengen przeciw 2xkomoku :) kiedy sam przeglądałem kilka lat temu licznie gry pro - takie gry były rodzynkami - wisienką na torcie.

co do słynnego "sansan-hoshi-tengen":

zanim ten wielki geniusz zaczął grać takie rzeczy to nauczył się grać klasycznie. Dzięki zdobytej wiedzy z klasycznych otwarć mógł w pełni wykorzystać "dziwne" ruchy.

Gdzieś w sieci - chyba link uzyskałem w akademii - znalazłem plik z mnóstwem gier pro do 50 ruchu. Gier zaczętych w tengen jest bodaj 5. W jedna, co ciekawe, czarne kopiują białego. Przypuszczam, że to nie jest częsty przypadek, ale czy pro grywają czasem kopiujące go? W sumie można w ten sposób zaoszczędzić czas na dalszą grę gdy pierwsze 50-10 ruchów się skopiuje - o ile oczywiście białe nie zaczną się stawiać. No i ma się gwarancje, że się nie przegra już na początku.

A! i wcale nie napisałem, że czarny chce poprzez tengen uzyskać terytorium w centrum. Przez wpływ rozumiem łatwiejszą pozycję do walki, co się oczywiście może przełożyć na terytorium. A już na pewno łatwiej jest zbudować moyo.

A! i jeszcze jedna sprawa. Gdzieś czytałem, że w Hikaru no Go wszystkie gry zostały kiedyś rozegrane naprawdę. W jednym z końcowych rozdziałów Hikaru gra przeciwko ruchowi w 5-5, na który odpowiada w tengen, a przeciwnik znowu 5-5. Czy taka gra mogła być naprawdę rozegrana pomiędzy pro w epoce innej niż tej w której królował Go Seigen (wiecie, te wszystkie szalone otwarcia)? Drugi ruch w tengen jest w ogóle grywalny?

Polecam gry fisza do analizy :D

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Znacznik [badukpl id] wstawia grę z baduk.pl o podanym numerze. Przykład: [badukpl 1384]
  • Znacznik [eidogo adres_pliku_sgf] wstawia player eidogo z zapisem partii. Przykład: [eidogo //go.art.pl/sites/default/files/sgf/2017-1-alphago-kejie.sgf]